Tulevat

18.5.2024 – 15.9.2024

Kim Simonsson, Sotilas II (Taistelija II), 2009, Nelimarkka-Rahaston kokoelma

Maksuton sisäänpääsy Eeron nimipäivänä la 18.5; ilmainen 45 min opastus klo 12
Lapsiperheille pieniä tehtäviä, joiden avulla voi tutustua teoksiin yhdessä

60-vuotta täyttävällä Nelimarkka-museolla on ilo esittää Alajärvellä ennen näkemättömiä teoksia Nelimarkka-rahaston uushankintakokoelmasta. Esillä on kollaaseja, maalauksia, taidegrafiikkaa ja -tekstiilejä sekä veistoksia tunnetuilta kotimaisilta taiteilijoilta, muun muassa Outi Heiskaselta, Anna Retulaiselta, Stiina Saaristolta ja Kim Simonssonilta.

Näyttelyssä tarkastellaan kokoelman kahta pääteemaa. Toinen on lähes lapsenomainen näkökulma, joskus leikkisä, joskus absurdi, toisinaan jopa raskas. Toisena tarkasteluvinkkelinä on rakkaus väreihin ja materiaalisuuteen: kaiverrettuun metalliin, paksuihin maalikerroksiin, valokuvan varjoiseen emulsioon jne.

Teosten aiheet vaihtelevat vakavista, kuten sodan vaikutuksista lapsiin, kevyempiin. Mukana on hurjia sairaanhoitajia, lapsia, leluja ja kummia eläimiä.

Professori Eero Nelimarkan vuonna 1945 perustaman Nelimarkka-Rahaston tehtävänä on perustajansa tuotannon ja elämäntyön vaaliminen. Rahasto myös omistaa vuonna 1964 avatun, Eero Nelimarkan perustaman Nelimarkka-museon peruskokoelman.

Nelimarkka-Rahasto myös tukee elävien taiteilijoiden kuvataidetta kaikissa sen tämänhetkisissä muodoissa pääasiallisina kriteereinään teosten omaperäisyys, mielenkiintoisuus ja laatu. Sen uushankintakokoelmaan kuuluu yli 300 teosta parinkymmenen viime vuoden ajalta. Säätiö kartuttaa kokoelmaa vuosittain.

Nelimarkka-Rahasto tukee Nelimarkka-museon toimintaa, ja sen kotipaikka on Helsinki.