Menneet

Eero Nelimarkka

– Pohjanmaa jalkain alla

16.6.2020 – 1.10.2021

Nelimarkka-museon perusnäyttely Pohjanmaa jalkain alla kertoo Eero Nelimarkan elämästä, työstä ja taipaleesta kohti unelmaansa: omaa taidelaitostaan Nelimarkka-museota. Samalla näyttely kertoo taiteilijan suhteesta rakkaaseen vaimoonsa Saimaan.

Eero Nelimarkka (1891–1977) oli aito kosmopoliitti, joka matkusteli paljon ja loi suhteita taidemaailman toimijoihin. Pohjanmaa pysyi kuitenkin lähellä Nelimarkan sydäntä koko hänen elämänsä ajan. Pohjanmaalla olivat hänen sukujuurensa, sieltä hän löysi vaimonsa ja maalausten aiheensa. Pohjalaista taidetta hän halusi tukea kaikin tavoin: jopa sota-aikana 1943 hän oli perustamassa Pohjalaista taiteilijaliittoa. Pohjanmaalle hän halusi myös rakentaa museonsa.

Näyttely kertoo Eero Nelimarkan tarinan pohjautuen katkelmiin kirjeenvaihdosta Saima-vaimon kanssa.

Klikkaamalla otsikkoa Kirjeet pääset tutustumaan Eero ja Saima Nelimarkan kirjeenvaihtoon: Kirjeet